Miért jó az elektromos izomstimuláció?
Miben másabb, mint a klasszikus fitness termi edzés?

Egészen kis korom óta folyamatosan sportolok. Az egyetemig kizárólag a tánccal foglalkoztam, majd a Testnevelési Egyetemen nagyon sok féle sportággal ismerkedtem meg, többek között az aerobikkal is, melybe teljesen beleszerettem. Megszereztem edzői oklevelemet, és több mint fél éve heti 3-4 órában oktatok egy fitness teremben.

Az aerobik hatására döntöttem úgy, hogy a fitness világában maradok, hogy minél több fajtáját megismerjem. A különböző típusú aerobik jellegű és fitness termi lehetőségek között felütötte fejét egy teljesen új mozgásforma, az EMS-tréning. Ez a fajta edzésforma engem is érdekelni kezdett, olyannyira, hogy még a szakdolgozatomat is ebből a témából írom.
Hazánkban ez a fajta tréning egyre népszerűbb, ezáltal egyre nő az EMS stúdiók száma. Több EMS technológiát használó gép is létezik, számomra azonban az E-FIT volt a legszimpatikusabb. Mikor először vettem részt ilyen edzésen, nagyon furcsa érzés volt, hogy az izmaimat nem csak én mozgatom, hanem az electro fitness gépnek köszönhetően „maguktól” húzódnak össze. Negyed óra edzés után úgy éreztem, mintha valóban 1,5 órát edzettem volna. Az E-Fit tréningeken az egyes izomcsoportokra külön-külön is végzünk gyakorlatokat, így növelve az edzés hatékonyságát. Összevetve az aerobik edzésekkel, melyek 60 percesek, és azon belül egy-egy izomcsoportra 10-10 percet dolgozunk. Amíg az aerobik alakformáló edzésen például meg kell csinálni 3-4 szériát a 4×8 db guggolásból, ahhoz hogy az hatásos legyen, az elektromos ingerlésnek köszönhetően ez a szám a töredékére csökken, elég 10-15 db guggolást végezni ugyanannak a hatásnak az eléréséhez. Ez minden izomcsoportra igaz. Több féle beállítás is elérhető a gépen – cardio, zsírégetés, narancsbőr kezelés, alakformálás-szálkásítás – ezzel jobban személyre szabva az edzést. A cardio és zsírégető beállításoknál a tréningbe beépíthető az aerobikos mozgásanyag, fokozva ezzel a hatékonyságot. Kombinálhatjuk step pados gyakorlatokkal, melyet az aerobik órák elején a bemelegítésnél alkalmazunk, illetve kiegészíthető a tréning azokkal az elemekkel, melyek a fogyasztandó területekre (has, fenék, és/vagy comb) hatnak, mint térdemelés, sarokemelés, lábemelések, stb.
Személyes véleményem az, hogy részben hatékonyabb, mint az aerobik edzés, tehát gyorsabban lehet vele formálódni. Azért csak részben, mert a legjobb forma és eredmény eléréséhez javasolt mellette rendszeresen végezni más cardio jellegű mozgásokat. Az egészséges táplálkozás is fontos összetevője az eredménynek, ugyanis az edzés és a helyes táplálkozás egymással szorosan összefügg, nem működik az egyik a másik nélkül. Fontos továbbá a megfelelő nyújtás az edzések után, hiszen a nagyon intenzív izommunka során rövidülés következik be az izmokban. Összességében egy jó edzésmódszernek tartom, olyan emberek számára, akiknek fontos a gyors eredmény, nincs sok idejük, vagy sérülésből hamarabb fel szeretnének épülni, vagy szeretnének egészségesebb életmódot élni.

Horváth Adrienn
aerobik oktató